Wat een week is het geweest. Eén die nog lang in mijn geheugen zal blijven. Een korte terugblik op het verloop van afgelopen week en de wedstrijd lees je hieronder.
De chronologische volgorde:
Om mijn week in het kort samen te vatten hieronder een kort overzicht.
- Maandag: vliegtuig naar Dubai
- Dinsdag: aankomst Dubai
- Woensdag: training Dubai + bericht van annulering World Cup Eliminator
- Donderdag: vliegtuig naar Monaco
- Vrijdag: training op parkoers Monaco + kwalificatie
- Zaterdag: World Cup E-MTB Monaco
- Zondag: vliegtuig naar huis
Er is in de afgelopen week dus ontzettend veel gebeurd. Een enorme tegenslag om zo kort voor de Eliminator wedstrijd in Dubai te horen dat het niet door gaat. Vervolgens plan B in werking gesteld om daarmee nog net op tijd aanwezig te zijn in Monaco om daar mee te doen aan de World Cup E-MTB. Mijzelf in rust en ontspanning voor kunnen bereiden op de wedstrijd zat er dus niet in.
Het parkoers in Monaco:
Het parkoers in Monaco was pittig, heel pittig! Een ronde van slechts 2,5km met één lange steile klim en één lange steile afdaling. Die klim duurde vier minuten, lag vol met stenen en boomwortels en had een stijgingspercentage van 15%!!! De afdaling was niet veel anders; nog steiler (20%), heel veel losliggende stenen en erg technisch. Een ondergrond waar ik al lang niet meer op gereden had en een fiets die last minute voor mij was klaargemaakt. Het was super gaaf en tegelijkertijd een flinke uitdaging.
De Kwalificatie en de World Cup E-MTB Monaco:
De dag voorafgaand aan de wedstrijd wordt er een kwalificatie gereden. Dit om de startpositie voor de wedstrijd vast te stellen. Op dit parkoers was een goede startpositie niet enorm belangrijk, maar voor mijzelf was het een mooie kans om het parkoers en de fiets op wedstrijdsnelheid te leren kennen. Ik reed mijzelf naar een derde plaats op 25 sec van de top twee. Die renners bleken uit de enduro te komen en reden met name op de afdaling bij mij weg. Tactisch zou ik het zaterdag dus slim moeten spelen. Mijn power op de klim gebruiken om als eerste de afdaling in te gaan en zo de concurrentie niet de kans te geven bij mij weg te rijden om ze in de klimmen vervolgens weer onder druk te zetten.
Dat alles verliep in de wedstrijd anders dan verwacht. Ik stond aan de start om mee te doen voor de overwinning en ik deed er dan ook alles aan om mijn tactiek tot uitvoering te brengen. Maar tot mijn verbazing kon ik de eerste drie renners gewoon niet bijhouden. Fysiek leverde ik flinke inspanning, maar toch reden ze meter voor meter weg. Ik kon niets anders doen dan blijven vechten tot het einde en de druk er op blijven houden. Misschien zouden ze een foutje maken of materiaal pech krijgen, maar helaas gebeurde dat niet en eindigde ik op een 4e plaats. Meer zat er vandaag gewoon niet in.
Mijn reactie:
Ik kan niet ontkennen dat ik baal van die vierde plaats. Ik deed mee om te winnen en dat zat er niet in. Tegelijkertijd ben ik trots op mijn vechtlust en de focus die ik ondanks de turbulente week heb kunnen vasthouden.
Samen met Specialized zal ik de wedstrijd in detail verder gaan analyseren en de fiets verder gaan optimaliseren voor de volgende World cup E-MTB in Ascona (Zwitserland) op 17-19 april 2020.