Nieuwenhuijse stelt Volvo V90 ter beschikking!

Op zondag 3 september wordt manche 5 van de UCI World Cup Eliminator in Apeldoorn verreden. Een unieke situatie, zo dicht bij huis, zo’n groot evenement.

Apeldoorn, de thuisstad van het Stappenbelt Specialized MTB team, heeft een aantal grote sponsoren in deze regio zitten. Een daarvan is Nieuwenhuijse Volvo. Zij zijn Volvo Dealer voor de regio  Apeldoorn, Deventer, Meppel, Zutphen en Zwolle en bedienen daarmee een enorm afzetgebied. Door focus op de menselijke waarden onderscheidt de Nieuwenhuijse familie zich in de autosector. Zorg voor jezelf en voor anderen!

Dat ze voor een ander zorgen is wel duidelijk. De komende 4 dagen heb ik namelijk een Volvo V90 ter beschikking gekregen en kan daarmee perfect in mijn mobiliteit voorzien rondom de Wereld beker in Apeldoorn.

Mijn Ervaring met de Volvo V90 D3 Momentum

Allereerst zijn uiterlijk vertoon. Wat een slagschip en dat bedoel ik positief. Een imposante verschijning is het zeker. Met name de voorkant straalt kracht en overtuiging uit. De achterkant een stuk eleganter dan zijn voorganger (V70). Niet die recht afgesneden kont naar juist een elegant lijnenspel. Het blijft een grote auto, dat blijkt ook als ik de kofferbak open en mijn 29″ Specialized met plat geklapte achterbank in zijn geheel de auto in schuif. Ik stop nog 2 extra wielen, wat gereedschap en een fietspomp toe. Even later nog een grote weekendtas en mijn reis naar het trainingsgebied kan beginnen.

In de auto is ook al zoveel ruimte en met name overzicht. Mijn binonnetje steek ik in de deur en slechts een paar knoppen zijn te vinden in het interieur. Bijna alles wordt vanuit een groot touch-screen in het dashboard bedient. De airco, het multimediasysteem en de bluetooth koppeling met mijn telefoon heb ik binnen een handomdraai in de juiste settings staan.

Heel veel hoef ik eigenlijk niet te doen. Het mag dan zo’n grote auto zijn, die Zweden snappen wel wat veilig autorijden is. De auto wordt voortbewogen via een 2.0 4 cilinder diesel (D3) met 150pk gekoppeld aan een 6-traps automaat. Voeg daar een paar veiligheidspakketten aan toe en niemand die jou meer wat maakt op de weg. Via de Adaptive cruisecontrol (wat er voor zorgt dat je voldoende afstand op je voorganger houdt en bij het naderen van een stoplicht netjes afremt tot gepaste afstand op je voorligger) en de Pilot Assist (die zelf de auto bijstuurt en binnen de lijnen houdt) kan er rijdend eigenlijk weinig meer fout gaan. Hoe de auto reageert bij een crash weet ik niet en wil ik graag zo houden.

Jong en enthousiast als ik ben, zeg ik al gauw: MEER PK’S!! Je kan nooit genoeg vermogen en koppel hebben. Toen ik bij Nieuwenhuijse weg reed wist ik niet hoeveel vermogen deze auto heeft. Pas thuis zocht ik de specs op en kwam ik tot de conclusie dat ik met 150PK op pad ben. Dat is eigenlijk wat magertjes voor zo’n grote auto. Althans, dat dacht ik. Maar deze 150PK voelt absoluut niet aan als de 150PK die ik in m’n hoofd had. Het voelt vlot aan, even inhalen op de snelweg is zo gebeurd en de samenwerking met de 6-traps automaat is prima.

Volvo wil premium zijn en daarom vergelijk ik hem dan ook met een van zijn tegenstanders, een BMW 520D met 180pk (uit 2015) waar ik ook ervaring mee heb. Qua looks, zowel exterieur als interieur is het premium. Ook het multimediasysteem en  de look-and-feel factor kloppen. Qua stuurgevoel en aandrijving merk ik wel verschil. De BMW stuurt wat directer, iets voorspelbaarder naar mijn mening en de 4 Cilinder van BMW, gekoppeld aan een 8-traps automaat werken net wat verfijnder samen. Op alle andere vlakken zijn ze aan elkaar gelijk. Volvo is een goede weg ingeslagen, met de huidige modellen spreken ze niet alleen de zakelijke markt maar ook de jonge, hippe ondernemer aan om eens de showroom binnen te lopen.

Ik voel mij een trotse kapitein op dit imposante slagschip en wil Nieuwenhuijse Volvo ontzettend bedanken voor de geweldige ervaring.